پزشکی

در این وبلاگ با مطالب روز دنیای پزشکی با شما هستیم

پزشکی

در این وبلاگ با مطالب روز دنیای پزشکی با شما هستیم

دلایل ایجاد تب کیو

تب کیو یک عفونت باکتریایی غیرمعمول بوده که از حیوانات به انسان منتقل می‌شود. این باکتری‌ها بیشتر در گاو، گوسفند و بزها یافت شده و می‌توانند حاد یا مزمن باشند که نوع مزمن آن ممکن است کشنده باشد، البته این باکتری‌ها در حیوانات دیگری از قبیل ماهی، سگ، شتر و خوک‌های دریایی نیز وجود دارند. تب کیو می‌تواند در هر نقطه‌ای از جهان رخ دهد به عنوان مثال، سال 2014 میلادی 167 نفر در ایالات متحده به این نوع از تب دچار شده‌اند. در نظر داشته باشید که کشاورزان، دامپزشکان و افرادی که با این حیوانات در آزمایشگاه کار می‌کنند، بیشترین خطر ابتلا به تب کیو را دارا می‌باشند. این بیماری ممکن است علائم خفیفی مشابه آنفولانزا ایجاد کند اما در بسیاری از افراد هیچ علائمی از خود به جای نخواهد گذاشت.

 
 

معرفی جامع انواع تب کیو

تب کیو به دو نوع حاد و مزمن تقسیم می‌شود که در این قسمت به هر دوی آن‌ها خواهیم پرداخت:

∗ تب کیو حاد: نوع حاد این تب شایع‌تر بوده و از جدیت کمتری برخوردار است، همچنین علائم آن مشابه بیماری‌های گوارشی مانند درد عضلانی و افزایش دمای بدن می‌باشد. در نوع حاد تب کیو ممکن است پنومونی خفیف و هپاتیت نیز به ندرت رخ دهد. اکثر افراد مبتلا به نوع حاد تب کیو در طی چند هفته و بدون درمان بهبود می‌یابند، البته آنتی بیوتیک‌ها نیز می‌توانند در عرض چند روز به کاهش علائم کمک نمایند. با این حال، این نوع از تب در برخی افراد ممکن است مزمن شود، خصوصا در افرادی که دچار یک بیماری مزمن دیگری نیز می‌باشند.

∗ تب کیو مزمن: این نوع از تب کمتر رایج بوده اما جدی‌تر می‌باشد. نوع مزمن این تب می‌تواند موجب نارسایی قلبی گردد و پوشش داخلی قلب را مورد التهاب قرار دهد. سایر عوارض تب کیو مزمن در زیر آورده شده است که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • آنسفالیت یا التهاب سیستم عصبی مرکزی
  • پنومونی یا التهاب ریه‌ها
  • هپاتیت یا التهاب کبد که با بزرگ شدن کبد، تب و زرد شدن پوست و چشم‌ها همراه است
  • استئومیلیت یا عفونت استخوان

لینک کامل مقاله: آسان طب

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.