پزشکی

در این وبلاگ با مطالب روز دنیای پزشکی با شما هستیم

پزشکی

در این وبلاگ با مطالب روز دنیای پزشکی با شما هستیم

فواید توت روباهی

توت روباهی گیاهی بوته‌ای و چند ساله است که به خانواده گلسرخیان تعلق دارد. این گیاه در بیشتر قسمت‌های اروپا یافت می‌شود اما مشاهدات حاکی از آن است که توت روباهی بومی قسمت‌های جنوب غربی آسیا می‌باشد. از مهم‌ترین استان‌هایی که در ایران می‌توانید در آن توت روباهی را مشاهده کنید، فارس و اردبیل می‌باشد. ارتفاع این گیاه از 30 تا 902 متر متغیر است و ساقه‌هایی ضخیم، کرکدار و سبز مایل به قرمز دارد. از آنجایی که روباه‌ها از میوه‌های این گیاه استفاده می‌کنند، بدان توت روباهی گفته می‌شود. ما در این مقاله سعی می‌کنیم شما را به صورت دقیقه با خواص این گیاه آشنا کنیم.

  

خواص توت روباهی

استفاده از برگ‌ها و میوه‌های این گیاه برای مصارف غذایی بسیار شناخته شده می‌باشد و از مهم‌‍ترین آنها می‌توان به مربای توت روباهی و شربت اشاره کرد. در کنار مصارف غذایی، این گیاه خواص دارویی زیادی نیز دارد. دمنوش‌های دست ساز این گیاه یکی از مواردی هستند که می‌توانند به شما در درمان سوختگی‌ها و گرفتگی‌های عضلانی کمک کنند. درست مانند دیگر اعضای خانواده گلسرخیان، این توت نیز سرشار از ویژگی‌های آنتی اکسیدانی، ضد عفونی کننده و آنتی باکتریال است. همچنین کارشناسان تغذبه دریافتند مقادیر بالایی عنصرهای باارزش مانند آهن، قولات، روی و منگنز در این گیاه وحود دارد.

خواص آنتی اکسیدانی

یکی از مهم‌ترین خواص این گیاه داشتن ویژگی‌های آنتی اکسیدانی است. تحقیقات نشان می‌دهد که بیش از 100 گونه مختلف آنتی اکسیدان در این توت وجود دارد. آنتی اکسیدان‌های فنولیک موجود در توت روباهی، از جمله لوتئین، زاکسنتین و تیمونین، باعث نابودی و حذف رادیکال‌های آزاد در سراسر بدن می‌شوند. رادیکال‌های آزاد مواد خطرناک متابولیسم سلولی هستند که می‌توانند بوسیله آپوپتوز یا جهش خود به خود، سبب ایجاد آسیب‌های جدی به سلول‌های سالم بدن شوند. این آنتی اکسیدان‌ها باعث جلوگیری از استرس اکسیداتیو در اندام های شما، و همچنین مسیرهای عصبی، قلب، چشم و پوست می شوند.

لینک کامل مقاله: آسان طب

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.