پزشکی

در این وبلاگ با مطالب روز دنیای پزشکی با شما هستیم

پزشکی

در این وبلاگ با مطالب روز دنیای پزشکی با شما هستیم

زخم زبان و بررسی عوامل و علائم آن

زبان یک ارگان عضلانی در دهان است که به منظور خوردن، بلعیدن و صحبت کردن استفاده می‌شود. زخم زبان یک وضعیت خوش‌خیم بوده که معمولا بر روی سطح بالایی و کناره‌های زبان تاثیر خواهد گذاشت. زبان زخمی و یا دردناک ممکن است عامل یک هشدار باشد، اما معمولا نگران‌کننده نیست. درد زبان در بیشتر موارد ناشی از یک مشکل جزئی بوده و نیاز به درمان ندارد.

  مطالب این مقاله شامل موارد زیر خواهد بود:

سوزش یا صدمه

برفک دهان

زخم دهان

زخم‌های سرد

سندرم سوزش دهان

التهاب زبان

تومورهای زبان

عادات بهداشت دهان و دندان

نگاهی اجمالی

سوزش یا صدمه

اغلب افراد احساس سوزش زبان را به طور تصادفی در هنگام خوردن غذا تجربه کرده‌اند، به این صورت که فرد به طور ناگهانی در هنگام جویدن، زبان خود را توسط دندان‌هایش می‌فشارد. اختلالاتی همچون تشنج نیز ممکن است باعث شوند که دندان‌ها به شدت با زبان برخورد کرده و مشکلاتی را ایجاد نمایند.

بد نیست بدانید که مشکلات ایجاد شده امکان دارد برای درمان به یک هفته زمان نیاز داشته باشند. استفاده از مخلوط آب گرم و نمک می‌تواند به کاهش درد و همچنین ایجاد شرایط بهبودی کمک نماید، اما با این‌حال در مواقع جراحت و یا ضعف شدید زبان، نیاز به مراقبت‌های پزشکی می‌باشد. این نوع از صدمات و جراحات در کودکان شایع‌تر است. بر طبق یک مطالعه در مجله بین‌المللی دندان‌پزشکی کودکان بالینی، تصمیم گیری در مورد نیاز به بخیه و یا جراحی، بستگی به سن کودک و شدت آسیب دارد. اگر آسیب عمیق و شدید بوده و با خونریزی زیاد همراه باشد، نیاز به مراقبت‌های اورژانسی خواهد داشت.  

برفک دهان

قارچ کاندیدا در دهان، گلو و دستگاه گوارش وجود دارد. اگر بدن نتواند از این نوع قارچ‌ها جلوگیری کند فرد دچار عفونت قارچی خواهد شد. این اتفاق اغلب در نوزادان و افراد مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف رخ خواهد داد.

قارچ می‌تواند به شکل قسمت‌های زرد و یا سفید رنگ در دهان و زبان ایجاد شده و بسیار دردناک باشد. درمان این مشکل به وسیله داروهای ضدقارچ صورت گرفته و معمولا حدود دو هفته پس از شروع یک دارو به طور منظم بهبود می‌یابد.

برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه بفرمایید:

لینک منبع: آسان طب

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.